Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Onlangs vertelde mij iemand het volgende: je kan niet oneindig groenten (tomaten in mijn geval) blijven telen uit zaad wat je het jaar voordien uit een tomaat hebt gehaald. Ik verklaar: in 2010 zaad gekocht en tomaten van gekweekt voor oogst datzelfde jaar. Uit 1 van de tomaten zaadjes gehaald om te planten in 2011. In 2011 dan zaad uit 1 van de tomaten gehaald om op te kweken in 2012 enz. enz. Volgens die persoon lukt dat maar een paar keer en dan houdt het op, gaan de zaadjes niet meer kiemen. Klopt dat?
Na langdurige "inteelt" zou dat waar kunnen zijn. Maar de insecten zorgen voor een geweldig goede kruisbestuiving. De tomaat waarmee je begonnen bent is ook al een "cultivar". Dat houdt wel in, dat je op den duur ook iets afwijkende tomaten kunt krijgen. Maar zolang ze naar "jouw zin" zijn is er echt niets aan de hand.
Zelf heb ik dit nu drie jaren met pepers gedaan. Ook zaad van een, in de supermarkt gekochte, peper. Ik kreeg wel rode en gele, ondanks dat de 1e een rode was. Gr. Lou