Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hoi tuinders,
Ben sinds vorig jaar bezig met een moestuin, dit jaar heb ik de smaak te pakken en heb ik ook een tunnelserre van 6mx4m gezet. Heb voor het eerst ook drie paprika's gezet, ik heb ook aandachtig hier op de site de info gelezen betreffende planten, intoppen, splitsen enz... maar heb paprikaplanten ook dieven zoals tomatenplanten, je weet wel die dingens die in de oksels van de plant groeien
Als de plant een 40- tal cm groot is, zoek je de 2 of 3 beste stengels uit en de andere snoei je weg. Rond elke stengel draai je een koord, die aan aan de bovendraden van de serre vastmaakt. Het aandraaien van de koorden moet je geregeld doen. De zijscheuten worden soms na enkele bladeren ( op 10 tot 20 cm van de stengel) gesnoeid, maar onontbeerlijk is dat niet. In het begin van de groei is het uitknijpen van de scheutjes in de bladoksels wel nutig, later niet meer
Helemaal mee eens,
Een paprika kent een moeilijke of neen, ingewikkelde snoeimethode...
Dus altijd op 2 of 3 hoofdstengels houden zoals Andre al aangaf en dan laten doorgroeien.
Best is om dan wanneer er meer dan 2 bloempjes in de oksels verschijnen, je deze verwijderd zodat je kwalitatief goede paprika's bekomt.
Dit natuurlijk naar eigen keuze,...
veel plezier
grt
Angelo
Waar zit ik toch met m'n gedachten?
Bij de tomaten zeker?,...
Ik bedoelde natuurlijk paprika's en heb dit dan ook meteen angepast.
Vriendelijke groeten.
Angelo
hallo, ik ben ook een nieuweling, als je paprika's plant, kan je die dan ook leiden langs zo van die tomaten'spiralen'?
het is onze eerste keer dat we dat doen
Paprikaplanten komen meer gestruikt die kan je niet laten groeien langs spiralen gewoon laten groeien je moet soms wel een stokje zetten in het midden van de plant en daar de plant wat aan vastmaken want als er vruchten aankomen kan deze wel eens omvallen
Xarwen, zie jumperke, die slaat de nagel op de kop.
Frieke,
Dat hangt eigenlijk helemaal af van de hoogte van de plant, je kan een plant met 6 bladeren hebben van 15cm hoog of van 60cm hoog, afhankelijk van hoeveel licht deze gekregen heeft.
Persoonlijk top ik nooit, ik laat ze lekker de lucht in groeien, als de tijd rijp is komen er zowiezo toch zijscheuten aan, dat zit genetisch ingeprogrameerd, als je de juiste omstandigheden aanbied, dan doet de plant dat vanzelf zoals het in de genen zit ingebakken. Bij struikende planten laat je alle scheuten staan, bij de andere neem je x aantal weg. Persoonlijk vindt ik dieven niet echt nodig, meer vertakkingen is meer mogelijk aanhechtingsplaatsen voor vruchten.
Groeten,
Steven
(die ook nog wel eens wil posten op tuinadvies hoor )
Mijn paprika's staan in mijn veranda en hebben veel licht en warmte (vooral nu ), de grootste zijn op dit moment zo'n 8 cm hoog, dus ik denk dat dat nog meevalt hé?
Heb nog een vraagje?
Welke meststoffen mag ik aan mijn paprika's geven en hoeveel?
Dat valt inderdaad nog erg goed mee, ik zou enkel toppen indien de planten echt erg langwerpig groeien, dan kan het zijn dat ze te snel extra steun nodig hebben.
Ik zweer zelf bij vis-emulsie in deze fase van de groei, maar dat is hier niet echt makkelijk te verkrijgen en andere biologisch verantwoorde opties zijn niet echt doenbaar wat de geur betrefd (voor zover vis-emulsie wel doenbaar zou zijn). Dan blijven nog over de kunstmeststoffen, DCM heeft een vloeibare meststof speciaal voor tomaten, paprika, en andere groenten (rode flessen), die werkt ook zeer goed, maar eens je plantjes buiten staan zou ik toch voor bio gaan, dan ofwel vis-emulsie gebruiken of een mest in korrelvorm (ik gebruik droge mest van koeien en kippen van Asef, dat ruikt niet echt aangenaam, maar ik heb al gemerkt dat hoe meer mest stinkt, hoe liever planten het hebben).
Ik zou in elk geval niet teveel bemesten, wat vloeibare mest nu en dan zou goed moeten werken. In deze fase is bijmesten echter nog niet echt nodig, de potgrond waar ze in staan heeft ook een basis-bemesting aan boord.
hoi tuinders,
Ben sinds vorig jaar bezig met een moestuin, dit jaar heb ik de smaak te pakken en heb ik ook een tunnelserre van 6mx4m gezet. Heb voor het eerst ook drie paprika's gezet, ik heb ook aandachtig hier op de site de info gelezen betreffende planten, intoppen, splitsen enz... maar heb paprikaplanten ook dieven zoals tomatenplanten, je weet wel die dingens die in de oksels van de plant groeien
Bij de hete temperaturen van 38 graden werd het bij enkele paprikas waarschijnlijk te heet.
De westenzon kon gewoon recht in de serre schijnen recht op de paprikas. De paprikas beschermd door de bladeren zien er goed uit.
Is dit door de hitte? Water hadden ze genoeg!