menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardperen

Ga naar meest recente reactie

erice

Erice

Al enkele jaren heb ik aardperen in een hoek van mijn tuin staan. Nu heb ik deze hoofdzakelijk voor de aardpeer zelf maar vreemd is het dat ze nooit bloeien. Wat kan de redden zijn?
dinsdag 18 november 2014 - 23:52
RdB

RdB

Het is in NL/Be te koud en te kort zomer. Alleen op een beschut plekje in een lange warme zomer wil het wel eens lukken.

Ruud
woensdag 19 november 2014 - 08:16
Patrikc

Patrikc

Ik had enkele weken geleden bloemen aan de aardperen, dat was de eerste keer.
Wellicht te danken aan één van volgende factoren, of een combinatie van beide:
- het najaar was uitzonderlijk zacht, en lang zacht
- vorige winter had ik de aardperen helemaal gerust gelaten, dus niks geoogst of herplant.
woensdag 19 november 2014 - 08:55
Patrikc

Patrikc

Correctie, een beetje geoogst maar de kolonie is toch grotendeels onaangeroerd gebleven.

Ik denk trouwens dat het vooral het goede weer is dat voor de bloemen gezorgd heeft, vermoedelijk ben ik dan ook niet de enige die bloemen gehad heeft.
woensdag 19 november 2014 - 09:31
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik dacht dat het soorten waren! Dat er wel bestonden die hier bloeien! Heb er van Eekhoorntje hier op het forum gekregen. Staan nu op een zonnige plaats en hoop dat ze volgend jaar bloeien!
woensdag 19 november 2014 - 12:16
Patrikc

Patrikc

Aardperen, Helianthus tuberosus, daar gaat het hier over, die bloeien slechts uitzonderlijk in ons klimaat.

Zijn neefje, de zonnewortel, Helianthus strumosus, die bloeit hier probleemloos, net zoals nog een andere neef (of nicht...) de zonnebloem.
woensdag 19 november 2014 - 13:01
RdB

RdB

Klopt, in de Digituin staan nog wat meer leden uit het geslacht Helianthus die wat minder algemeen als tuinplant gekweekt worden.

Ruud
woensdag 19 november 2014 - 13:10
danny2

Danny2

En toch heb ik elk jaar bloemen aan de aardperen. Het is me al opgevallen dat ik dit jaar, tijdens fietstochtjes, heel veel bloeiende aardperen heb gezien.
Bij mij staan ze wel in een grote metserkuip om niet weg te lopen, ze worden er elk jaar uitgehaald en een 5tal knollen teruggeplant. Dit jaar waren ze wel een meter hoger dan de andere jaren.

groetjes danny
woensdag 19 november 2014 - 17:23
erice

Erice

Vreemd... want vroeger in mijn tuin richting Noordwijk aan Zee... daar stonden ze ook en bloeiden elk jaar uitbundig.... Daarom vind ik het zo vreemd dat ze nu niet bloeien.....
Zou het inderdaad ook zo kunnen zijn als je ze opgraaft vanaf nu (en een gedeelte daarvan consumeert) en het restant in maart weer inplant dat er misschien een te korte tijd is om En te groeien En te bloeien?

Misschien gaat er dan teveel voedingswaarde uit de plant? Of is dit een rare gevolgtrekking?????
dinsdag 25 november 2014 - 17:33
vloeiende

Vloeiende

Ik heb twee jaar geleden langwerpige aardperen gekocht (werden verkocht als groente). Omdat de aardperen die ik heb meestal vrij ronde onregelmatige vormen hebben wilde ik die andere proberen en deze hebben bloemen, weliswaar niet veel maar toch.
De andere aardpeer heeft bij mij nog nooit gebloeid.
Ik heb er nog geen geoogst dit jaar om te zien hoe ze er nu uitzien (nog langwerpig?)
vrijdag 28 november 2014 - 22:42
erice

Erice

Interessant. Ik heb nog nooit een ander "soort" aardperen gezien behalve die hele moeilijke te schillen aardpeer....ben benieuwd hoe deze eruit ziet.....
zaterdag 29 november 2014 - 10:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 3? (beveiligingscontrole) *