menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleigrond

Ga naar meest recente reactie

ncasteleyn

Ncasteleyn

Hallo

Vorige jaar begonnen met wat groenten in de tuin te kweken, in de serre lukte dit vrij aardig (opgevoerde groend) echter in de volle grond was dit een ramp (niets groeide). Een van de redenen die ik dacht waaraan het kon liggen was dat we op kleigrond wonen.
maandag 28 januari 2013 - 12:55
Bombycilla

Bombycilla

wat heb je nou klei of gele grond.
volgens de bodemkaart hebben jullie leemgrond
maandag 28 januari 2013 - 16:19
ncasteleyn

Ncasteleyn

Oei, is gele grond dan geen kleigrond

Ok laten we het dan houden op zeer zware, plakkerige, gele grond.
maandag 28 januari 2013 - 16:29
Sandy

Sandy

Heb je misschien al eens aan verhoogde bedden gedacht ?
Die kan je goed met goede grond vullen en je moet zo diep niet bukken om erin te werken.

Al
maandag 28 januari 2013 - 19:47
Bombycilla

Bombycilla

Ok laten we het dan houden op zeer zware, plakkerige, gele grond.

je hebt leemgrond en dat is toch iets heel anders dan klei
dinsdag 29 januari 2013 - 14:54
ncasteleyn

Ncasteleyn

En kan iemand me ook helpen hoe ik best met leemgrond omga??
Welke bemesting??
Welke groenten ik best aanplant??
maandag 4 februari 2013 - 17:08
erice

Erice

Ik heb altijd gehoord dat leemgrond heel goed bewerkbaar wordt als je bladresten (humus), compost en verteerde stalmest toevoegt.
In het najaar een dikke laag afgevallen blad erop. het vergaat en komt in de leemlaan en voorkomt onkruid. In het voorjaar lichtjes inwerken samen met compest en stalmest en eventueel grof zand.De beestjes in de grond doen de rest voor je.
Als je dat elk jaar doet wordt de grond beter van structuur en heeft een veel betere drainage.
woensdag 13 februari 2013 - 13:28
kriske10

Kriske10

ik ben het inderdaad eens met erice maar ook misschien nog een kleine tip zware grond leem en klei is in het voorjaar veel makkelijker bewerkbaar als je de grond in een winterbedding legt dwz dat je voor de vorstperiode de grond al gaat omgraven zodat de grote grondkluiten stukvriezen op deze manier is het een stuk makkelijker om je grond klein te krijgen in het voorjaar om te zaaien
donderdag 14 februari 2013 - 11:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).