Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een maand geleden spinazie, andijvie en snijbiet gezaaid.
Nu zijn maar heel weinig plantjes uitgekomen en wat er is, is zeeeer klein : ergens tussen 3 e 5 cm. Zie foto van spinazieplantje.
Ik had voor het zaaien behoorlijk veel kompost toegevoegd. Maar de grond is opnieuw reeds redelijk hard, (dit is een eeuwig probleem wegens zeer kleiige grond hier...) wat niet direct op overcompostering wijst.
Weet iemand soms wat de reden is ? De lage temperaturen voor juni ?
Heeft iemand een maand geleden ook gezaaid en zijn ze bij veel groter...
Ik ben zeer onervaren in groententuinen, maar doe mijn best om toch mijn eigen groenten te kweken (2 jaar geleden succesvol geopereerd van darmkanker ....).
Verleden jaar had ik veel meer groenten, zelfs al moest ik ze soms zoeken tussen het onkruid (eigenlijk altijd ...)
ik heb dit jaar al 2maal sperziebonen gezaaid en 't is erg povertjes.
Andere groenten heb ik niet, wel nog kruiden, sla, maar mijn tomaatjes zijn ook veel minder en laat.
Kleine rode pepertjes.. idem
Buiten tientallen kilos kompost zitten hier enkele tientallen kilo's zand in de grond. Nu is't al veel beter.
Verder groeit er ni veel, en wat dan groeide is uitgegraven door meneer poes.
De sjalotten zijn amper 2cm diameter en het loof is aan't afsterven. De ajuinen staan in bloei, van de look blijft niks over en dan heb ik nog niks gezegd over de rode bietjes, het falen van de boontjes, de mislukte bladmosterd die in bloei staat voor hij kan geknipt worden en de pluksla die overal verspreid een beetje probeert te groeien maar opgevreten word door slakken (poes heeft de zaadjes gezocht)
De tomaten groeien zonder tomaten (een beetje tomaatjes ja) en de pepers weten van geen ophouden.
Met de frambozen is het ook al niet al te goed gesteld maar die zijn nog niet zo lang geleden verplaatst en zijn herfstframbozen.
Als ik de uitgebloemde Fuchsia's laat doen heb ik daar tenminste iets eetbaars van
Dat is het probleem met kleigrond , misschien is het wel zware klei(met veel afslipbaar, fijne deeltjes)
Compost er door werken geeft niet zo erg veel wat de vruchtbaarheid van kleigrond is veel beter dan zand of veen grond.
Als men de kleigrond wat wil verbeteren en zeker de stugheid, werk dan gewoon scherpzand of metselzand door de boven laag, Denk er wel om dat dit vaker moet gebeuren omdat zand naar beneden zakt, naar de diepere grondlagen.
Dan zat de doorlatendheid heid van de grond toenemen en het bewerken iets eenvouduger worden,
Veel succes
Ik neem aan dat de temperatuur de voornaamste rden is voor de trage groei, want ik heb vorige jaren reeds veel beter resultaat gehad.
Wat betreft zand : ik heb,een paar jaar geleden, een perceel afgelengd met zand, maar gebruik dit nu niet meer omdat ik "Rijnzand" in plastiekzakken van de Gamma had gebruikt en ik heb er later op gedacht dat de rivieren, vroeger toch, sterk vervuild waren. De Rijn en Scheldemonding werden in mijn jeugd voorgesteld als zwaar vervuild. Stom van mij om daar pas later aan te denken, maar ja zo is het nu eenmaal gebeurd.
En ik heb kanker gehad. Dat is nu voorbij, maar je word zo toch supergevoelig voor dergelijke problematiek. Het perceel (een 15-tal m2) ligt daar nu dus al jaren ongebruikt ...
waarom maak je geen verhoogde groetenbakken?
Deze vullen met wat zand(aanvulgrond) en compost, oke het is een investering maar je kan er wel beter groenten op kweken 1m2 tuinieren noemen ze dat ook.
Anders heel veel grondverbeteraar door mengen ieder jaar extra compost geven en dit enkele jaren voor het planten doen. Uiteindelijk zal je grond verbeteren
Dag Jozef,
Ik lees dat je een stuk van je grond niet meer durft te gebruiken omdat je er rijnzand onder gemengd hebt. Ik wou maar even laten weten dat dat zand normaal niet verontreinigd is hoor.
Eigenlijk komt dat niet uit de Rijn, maar wordt dat gedolven in zandgroeves, op plaatsen waar de Rijn duizenden jaren geleden zand heeft afgezet. Daar zit dus geen vervuild rijnslib tussen.
Bedankt voor uw reactie.
Een hele opluchting voor mij.
Ik moet dit eens opnieuw bekijken want niet alleen gebruik ik een stuk moestuin niet, maar dit is ook een bron van onkruidzaden en dit voorjaar was hier zelfs meerdere weken een konijnen-nest verscholen onder de plastiek die ik op de compost leg.
Ik begreep toen niet waarom niets groeide en dit nog verregerde nadat ik de omheining van de moestuin verhoogd heb ... zucht ... ik ben nu eenmaal ongedisciplineerd ... zucht