Dag Ward,
Ik zorg er elk jaar voor dat ik gedurende de winter en in het voorjaar een teeltafwisseling heb.
Of een zogenaamde tussenteelt.
In de winter zaai ik een groenbemester in en in het voorjaar plant ik erwtjes,vroege sla en dergelijke meer onder vliesdoek.
Zodra de tomaten geplant moeten worden, zijn die teelten voorbij en dan ook een soort van vruchtafwisseling.
Heb nog geen last gehad met aaltjes,...een echte vruchtafwisseling van 4 jaar kan ik niet maar wel een tussenteelt, de stikstof die de erwtjes afscheiden via hun wortels is ook zeer goed voor de bodem.
Hoeveel ik per plant afhaal?
Dat is zeer moeilijk te zeggen,...aangezien je struikjes hebt die nog geen 20-30 cm hoog zijn.
Ik teel bijna alles in open lucht(daar komt dit jaar verandering in)en dan moet je rekening houden met de regenmaanden he.
Ik ga normaal gezien, bij een gewone klimmer tot 5 trossen buiten.
Maar enkele uitschieters dit jaar kreeg ik bij een russische tomaat(vroege soort) die mij 15 trossen opgaf.
Ongeloofelijk, maar dit is dan ook heel uitzonderlijk voor een teelt buiten.
Wat water betreft moet je toch opletten.
Ik geef ook niet veel water maar doe dit dan met verstand.
Wat wil ik daar mee zeggen,...je doet er inderdaad goed aan om niet veel water te geven om de smaak van de tomaat in zijn oorspronkelijke te laten.
Maar wanneer je een lange tijd wacht met water geven en plots overweldig je de plant met een grote hoeveelheid aan water, dan heb je bijna in de vele gevallen neusrot.
Neusrot word veroorzaakt door onder andere een onregelmatige watergift.
Mijn laatste tomaat werd nog geplukt begin december en geloof het of niet,...een buitentomaat.
(terug die russische soort)
vriendelijke groeten
Angelo