Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
als er rupsen op je kolen zitten,komen die heus niet van een boom!
dat zijn meestal rupsen van het koolwitje,en die legt haar eieren op koolplanten.
ik zeg niet dat er geen rupsen in je boom kunnen zitten,maar die komen dan niet daarna naar je groenten...die verpoppen en worden wat ze worden moeten(vlinder,of wesp etc)
op de foto zie ik niet zoveel gaten die duiden op vraat van rupsen(wat niet wil zeggen dat er geen zullen zijn...)
bovendien zijn er dan groene of bruinige hoopjes te vinden die de rupsjes uitschijden(de kakjes dus)
ik denk persoonlijk ook niet dat het rupsen zijn , of het moeten monster rupsen zijn die heel veel honger hadden .
als je zegt dat het in één nacht is gebeurt bij 4 kolen dan nog wel ga ik eerder denken aan muizen of hun grotere soortgenoten .
maar dan nog moeten deze ook serieuze honger gehad hebben denk ik
vogels eten dit ook graag maar deze kan je volgens mij toch van het lijstje schrappen.
ik hoop voor jou dat je het probleem vind en kan oplossen .
Het open klappen van kolen , komt door een te veel aan vocht.De regen van de laatste tijd is de oorzaak.
Het komt niet alleen bij spitskool voor , maar ook bij rode , groene en witte kool .
Dus een overmaat aan vocht(regen) aanbod en geen rupsen e.d..
Groet,
Lam