Hallo Rudi,
Het kan misschien ook te maken hebben met de extreme droogte en het wisselvallige weer dat we vorig jaar gekend hebben,prei houd daar immers niet van. Wat mijn vraag hierbij nog was:Naast welke groenten heb jij die prei geplant,en stond er op het bed de vorige teelt een soort groente uit dezelfde familie?Dit kan ook een rol spelen,sommige groenten laten immers sporen na,(zelf ondervonden!!)en kunnen elkander niet uitstaan,als je de teelt die er op volgt een lid van die familie zet kan je dit ook voor hebben .Misschien teelt je jaar na jaar prei op hetzelfde bed,ook dit kan moeilijkheden in de hand werken?Probeer deze prei jaar na jaar ergens anders te planten en probeer eens met een groenbemester tussen je planten te zaaien,dit voorkomt dat de grond bij extreme temperaturen uitdroogt. Witte klaver is het beste en bovendien is het goedkoop en verrijkt het de grond nog met stikstof,dus bijmesten hoeft niet meer. Dit deed ik elk jaar en hoefde geen onkruid meer te wieden en niet meer te gieten,dus werk gespaard. Hoe deed ik dat?
1
e grond tussen de rijen zoveel mogelijk onkruid vrij maken
2:Prei bijmesten (indien nodig)
3:Aanaarden
4: voor,achter en tussen de rijen een rij witte klaver zaaien (dun),en klaar is kees.
Ik hoop je hiermee wat tips mee gegeven te hebben,probeer ze eens uit zouw ik zeggen en laat mij iets weten.
Groetjes,
de compostmeester.