Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zowel bij mn pompoenen als sierfruit verschrompellen de nieuwe vruchtjes die er aan staan. Er hangen al grotere vruchten aan, die blijven goed. Zou dit door een tekort aan water kunnen zijn?
Dat is een mogelijkheid.
Verder kunnen de nieuwe jonge vruchten niet of slecht bevrucht zijn.
Ook is het mogelijk dat alle voeding en energie naar de reeds gezette vruchten gaat. De plant zal dan nieuwe vruchten aborteren om de voortplanting veilig te stellen. (oudere vruchten voorrang geven ivm het zaad wat hierin zit)
Hierboven een foto van zo een verschrompelde vrucht.
Ik dacht al zoiets, maar vond het toch raar omdat ik dit vorig jaar niet heb gehad.
De planten hebben ook al redelijk wat last van de witziekte. (ondanks dat ik ze wel drie keer gesproeid heb) Zou dit hier iets mee te kunnen maken hebben?
Het heeft hier nu wel goed geregend, op het eerste zicht zie ik geen verschrompelde vruchten meer. Maar nieuwe jonge vruchten komer er ook niet echt meer aan.
Eerder denk ik dat ik de plantjes iets te vroeg geplant heb. ( voorgezaaid in potjes begin april en eind april dan buiten uitgeplant., ik kon niet wachten ) Hierna is er een lange droge periode geweest. Ze kregen af en toe wel wat emmertjes water maar dat is toch niet hetzelfde als een regenbui. Ik denk dat ze hierdoor veel energie verloren zijn en nu nog maar weinig groeikracht hebben.