menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprikas naar binnen gehaald

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik heb noodgedwongen enkele paprikaplanten uitgedaan en in een pot binnen gezet. Er hingen heel wat vruchten aan, maar allemaal groen
en nu is het te koud om ze nog langer buiten te laten staan denk ik.
Zouden ze binnen verder afrijpen?
ik heb enkel de grootste vruchten laten hangen 1 of 2 per plant.
Iemand dat al geprobeerd?

Ik was eerst begonnen met de twee grootste paprika's te plukken en binnen te leggen met hun steeltje in het water en omringd door appels.
De eerste begint alvast kleur te krijgen
Kijk maar:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Als de planten die ik heb binnengehaald het niet goed doen,
zal ik die andere paprika's ook op deze manier laten rijpen denk ik

Nog een extra vraagje: Als ik nu de paprika's graag groen eet? Zijn ze dan van kleins af aan plukklaar? Zeg maar kleiner dan een tennisbal, kan je die ook al plukken? Of zijn er ook stadia in het groen zijn?
Anders pluk ik nu de kleinste nog af en gebruik die al in het eten, dan kunnen de grootste misschien beter rijpen? ik heb er al enkele op de composthoop gegooid had ik misschien niet moeten doen...?
vrijdag 15 oktober 2010 - 16:12
Rita1960

Rita1960

Lino,

Ook groene paprika's zijn lekker!

en op de composthoop gooien nee, dat is jammer ..

bedenk dat als je een groene paprika koopt en die een tijdje laat liggen verkleurd die ook .. 't is een stadium van rijping..

dus ik zou zeggen.. eten die heerlijke groen hap

groetjes,

Rita
vrijdag 15 oktober 2010 - 19:45
Lino

Lino

jaja, dat weet ik wel, maar
een paprika die nog maar de grootte heeft van een ei, eet je die ook al?
Want het zijn zulke die ik bij wijze van uitdunnen weggegooid heb.
zaterdag 16 oktober 2010 - 09:36
Rita1960

Rita1960

bij mijn buitenteelt met de paprika's kom ik niet toe aan uitdunnen.
Zoveel zaten er niet aan dit jaar.. maar volgens mij kun je ze gewoon eens proberen en smaken ze niet, kun je ze alsnog weggooien...
zaterdag 16 oktober 2010 - 09:44
Lino

Lino

Ah jij had ze ook buiten staan.
Zijn ze bij jou rijp gekomen?
Bij mij dit jaar geen enkele,
terwijl ik andere jaren toch hier en daar ene met kleur kan plukken.
Ik dacht het nog wat te kunnne stimuleren door er wat minder vruchten aan te laten hangen, maar nee hoor, heeft niet geholpen

Gelukkig rijpen ze nog op de vensterbank met hun steeltje in een potje water
zaterdag 16 oktober 2010 - 10:01
Rita1960

Rita1960

Heel eerlijk weet ik niet of ze allemaal rijp geworden zijn...

ik heb een soort puntpaprika's die volgens mij groen blijven ( ooit eens zaad van Ludo gekregen)
en ik heb van de blokpaprika's van de Al.. zaad van de groene genomen en deze gezaaid... zijn allemaal groen gebleven. maar wel lekker.

zondag 17 oktober 2010 - 09:03
an

An

Bij mij is 1 punt paprika rood geworden en 1 is aan het kleuren en de rest is bij mij ook nog groen,ook mijn decorapaprika blijft groen,
groetjes an
dinsdag 19 oktober 2010 - 18:11
Lino

Lino

Ai ai ai , er zit nu trips op mijn binnengehaalde paprikaplanten.
Best de vruchten onmiddellijk plukken veronderstel ik?

er is er toch eentje die een heel klein beetje begint te kleuren
zaterdag 23 oktober 2010 - 15:40
an

An

Hoi Lino,
paprika planten kan ik niet binnen halen enkel de vruchten ,
dan eet ik ze wel groen.
groetjes an
zaterdag 23 oktober 2010 - 20:22
Lino

Lino

Ik ga ze straks buitensmijten en de paprika's plukken.
Dan allemaal zoals op de eerste foto in water zetten in de hoop op wat kleur.
maandag 25 oktober 2010 - 07:56
an

An

ik heb ze zo liggen bij de fruit schaal,zo worden ze toch ook rood ?
ze hoeven toch niet in water ?
dit zijn de laatste die ik er afheb gehaald .
maar een vraagje aan de kenners van imageshare hoe komt het dat mijn fotos op zijn zei met opladen komen.?

en zo heb ik ze op de fruit schaal gelegd bij appels zoals jullie doen.
graag advies om ze rood te laten kleuren (heb geen plek om ze allemaal neer te leggen zoals de eerste foto)
gr.an
dit is buiten de 2 peermeloenen die nog hangen het laatste en het beste wat ik heb kunnen oogsten dit jaar (tomaten oogst mislukte dit jaar)

gr.an
maandag 25 oktober 2010 - 09:54
Lino

Lino

Ja ze worden soms ook wel gewoon rood,
maar soms verleppen ze al vooraleer ze rood worden
en het is om dat te vermijden dat ik ze met de steel in het water leg, zo kunnen ze nog wat drinken en blijven ze langer vers

Die van de foto in mijn startbericht is momenteel al volledig rood
een andere waarvan het steeltje te kort was om in het water te zetten, kreeg ook wat kleur maar werd slap.
maandag 25 oktober 2010 - 13:20
Rita1960

Rita1960

dus dan toch maar eerder verwerken, je kunt ze ook in de diepvries gooien (in stukjes en de zaadjes eruit). Je kunt ze dan verwerken in bijv. groentegerechten, ze zijn dan niet meer zo knapperig als vers. maar de smaak blijft..

maandag 25 oktober 2010 - 18:55
FransNL

FransNL

Als ik de diverse reacties over slechtrijpende paprika's in dit topic zie mag ik helemaal niet klagen. Vandaag heb ik mijn paprikaplanten , ze staan allemaal in de vollegrond op een na , opgeruimd en heb ik de laatste paprika's daar van geoogst. Dat waren nog wat groene of halfgroene exemplaren maar als je weet dat het overgrote deel al de afgelopen twee maanden rijp is geoogst dan ben ik tevreden dit jaar.

Eén plant , een puntpaprika , had ik dit jaar voor de lol eens als 'sierplant' in een pot op mijn oprit gezet . Dat is de reden dat er van deze plant tot vandaag niet geoogst is , op een paar vruchten na die overrijp dreigden te raken . Misschien leuk om eens te laten zien waar een paprikaplant toe in staat is. De eerste foto is zoals de plant er tot vanmorgen uitzag. Omdat ik de vruchten aan het einde van het seizoen nu toch eindelijk ga gebruiken heb ik vandaag de bladeren eens afgeknipt zodat je alles wat duidelijker kunt zien. Iedere dag worden er nu een paar paprika's afgehaald . De beste manier om kwalitatief goede en verse paprika's te houden is immers om ze aan de struik te laten want eenmaal afgeplukt gaan ze na een aantal dagen al vrij snel in kwaliteit achteruit.

maandag 25 oktober 2010 - 20:07
an

An

O Frans wat een plaatje van een plant echt super man hoe krijg je het voormekaar
zo'n mooi geheel echt een plaatje mischien dat ik het ook volgend jaar zo is ga prberen,staat ie bij jou in de zon of schaduw?

gr an

maandag 25 oktober 2010 - 21:34
Rita1960

Rita1960

Frans,

mooie planten! en genoeg paprika's eraan.

welke soort is dit als ik dit je vragen mag? Zo'n 300 km noordelijker, daar kan ik echt niet aan tippen

bewonderende groetjes,

Rita
maandag 25 oktober 2010 - 21:45
ludo

Ludo

hoi rita
ik denk dat je dit zaad dan van mij gekregen hebt maar ik heb steeds wel lange zoete rode vruchten je moet de zaadjes in februari reeds zaaien en zo vroeg mogelijk de planten dan buiten zetten (uiteraard als de vries gedaan is ) dan ben ik ervan overtuigd dat je mooie rijpe vruchten krijgt
mvg
maandag 25 oktober 2010 - 22:12
ludo

Ludo

hier nog een foto van mijn zoontje met een paprika

Groenten

maandag 25 oktober 2010 - 22:19
FransNL

FransNL

@ An
Standplaats in maximaal haalbare zon dus in een pot op het zuiden. Verder vochtig houden , nooit laten uitdrogen en regelmatig wat mest geven.

@ Rita
Naam van het ras is mij niet (meer) bekend. Dit ras puntpaprika is in de loop der jaren bij mij overgebleven omdat hij simpelweg het best voldeed net zoals de andere paprika die ik kweek , een blokpaprika . Een soort survival of the fittest dus. Die 300 km noordelijker van jou zou overigens bij de kweek van sommige groenten best een rol van betekenis kunnen spelen . Ook binnen Nederland bestaan klimaatverschillen al zijn die niet zo heel erg groot.
maandag 25 oktober 2010 - 23:30
Lino

Lino

wat een oogst! FransNL

Zo ziet het er nu op mijn vensterbank uit :
uiterst links is dezelfde van mijn eerste berichtje, maar nu helemaal rijp

Ik heb nog een vraag: wat is belangrijker voor het afrijpen van de vruchten:
licht of warmte?

Kies ik voor de warmste plaats met minder licht
of voor de lichtste plaats waar het minder warm is?
dinsdag 26 oktober 2010 - 09:08
Rita1960

Rita1960

Hoi Ludo,

Leuk om weer eens iets van je te lezen.

Ik heb afgelopen voorjaar al begin maart gezaaid.. maar ja, eerst veel te koud tot begin juni en dat werkt ook tegen.. de droogte da's niet zo'n probleem, water is hier nog genoeg.
Maar mss waren de potten ook wat aan de kleine kant als ik de pot van FransNL zo zie..
Ik had ze in potten van zo'n 4,5 liter. en de standplaats vanaf 09.00 uur 's ochtends zon tot zo'n 20.00 uur in de hoogzomer..

maar de smaak... is raak! ook groen..

groetjes,

Rita

dinsdag 26 oktober 2010 - 18:13
ludo

Ludo

rita
ik plant die paprika's in volle grond ,eerst zaai ik in februari binnen dan gaan ze in potjes de serre in en dan in april in volle grond wel heb ik zelf een bescherming van halve fietswielen gemaakt met plastiek erover, als het dan s'nachts nog eens vriest zet ik deze erover en als ze veel nachtvorst geven gooi ik er nog extra een oud deken over
dinsdag 26 oktober 2010 - 18:29
FransNL

FransNL

Nog even een antwoord op de vraag van Lino :

Ik heb nog een vraag: wat is belangrijker voor het afrijpen van de vruchten:
licht of warmte?

Kies ik voor de warmste plaats met minder licht
of voor de lichtste plaats waar het minder warm is?

Ik neem aan dat je hier vruchten bedoelt die los van de struik moeten afrijpen Lino . Ik heb met het los van de plant afrijpen weinig ervaring omdat de meeste van mijn paprika's rijp verwerkt worden en ook de overblijvende groene of halfgroene vruchten die aan het eind van het seizoen nog aan de planten hangen gaan bij mij in die toestand gewoon de diepvries in . Als ik toch voor een van jouw twee opties zou moeten kiezen dan kies ik voor de lichtste plaats en minder warm. Op een warme plaats gaan de vruchten door uitdroging in kwaliteit sneller achteruit .
dinsdag 26 oktober 2010 - 20:14
Lino

Lino

dankjewel FransNL

Ja ik bedoel de afgeplukte, maar ook met de binnengehaalde planten stelde ik mij die vraag.

LICHT is dus belangrijker dan warmte.

ludo schreef: " eerst zaai ik in februari binnen dan gaan ze in potjes de serre in en dan in april in volle grond "

ik kan de tussenstap in de serre niet toepassen wegens geen serre.
Met een goede zomer en wat nazomer lukt het dan ook wel, maar dit jaar begon de herfst al in augustus
Ik had nog nooit zoveel vruchten dus de opkweek was wel OK, maar het weer moet ook wat meezitten he.
woensdag 27 oktober 2010 - 07:54
ludo

Ludo

je kan ook met de velgen van een fiets een kap met plastic maken dat is bijna hetzelfde als een serre .Deze plaats je erdan over .
woensdag 27 oktober 2010 - 08:45
Lino

Lino

goed resultaat
4 paprika's zijn nu bijna volledig rood (eentje is beginnen rotten, die heb ik weggedaan)
Dus deze week gevulde paprika's klaarmaken
zondag 7 november 2010 - 13:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).