Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Kent iemand dit? Ik kreeg een tip om winterrogge te gaan verbouwen, om te voorkomen dat er onkruid groeit. Deze rogge zou je dan niet gaan oogsten, maar onder de grond werken voor het volgende seizoen.
Dat doe ik al jaren. Deze week heb ik de (snij) rogge gezaaid. Deze rogge komt met dit weer in een paar dagen op. Het voorkomt uitspoeling van voedingsstoffen en gaat meteen het onkruid tegen. Afhankelijk van de grondtoestand kan hij soms te lang worden, maar dan maai je hem gewoon een keer af. Zorg ervoor, dat het niet teveel op hopen komt te liggen en dan verteerd het afgemaaide spul al een beetje. Soms hoef je niet te maaien en in het voorjaar (op zandgrond) ploeg of spit je het gewoon onder. Op kleigrond kan dat nog voor de winter. Deze rogge komt nu zeker nog niet in de aar.
dank je wel Jo. Is dit gewoon in de winkel te koop als "snijrogge"? En hoe zaai je dat dan?
Wij hebben trouwens kleigrond. Ik was van plan om volgende keer de tuin (goed) om te laten ploegen. (Mijn stuk tuin is nl. enige jaren in gebruik geweest als verzamelplek van afval van de andere tuinders, ik hèb me toch veel onkruid!) Maar als ik jou goed begrijp, moet dat ook gewoon kunnen?
Ik wil ook geen kruisbloemige groenbemester op de groentetuin.
Je maakt de grond zaaiklaar, door het onkruidvrij te maken en met een cultivator of frees maak je de grond los. Strooit het zaad daar gelijkmatig over uit. Nodig heb je ongeveer 3 kg per 100m2. Daarna het zaad ondiep inharken.
Onkruid is dit jaar overal lastig, omdat het in het voorjaar koud en daarna droog en heet is geweest. Toen kon het niet kiemen. Daarna kwam de nattigheid en toen wilde het wel. Normaal heb je dit in de 3e week van mei. Nu veel later.
Vorig jaar heb ik ook een groenbemester ( mosterd ) op mijn lege groententuin gezaaid. Maar ik doe dat niet meer want ik vond het een enorme klus om het ondergespit te krijgen......
Is rogge iets makkelijker om te bewerken???
Ik ben het gedeelte waar de aardappelen hebben gestaan aan het schonen en aan het omspitten maar ik denk dat ik er dit jaar maar een groot stuk donkergroen worteldoek overheen leg.... houdt ook het onkruid tegen volgens mij......
Worteldoek doet niets aan de struktuur van de grond en het voorkomt ook geen uitspoeling van nitraten en brengt geen organische stof in de grond. Voor het zaaien van Rogge hoef je echt niet te spitten. Even lostrekken met een 3 tand is genoeg.
Klopt, dat weet ik, maar het gaat mij meer om het schone stuk te beschermen tegen onkruiden. In het voorjaar gooi ik er dan wat oude paardenmest op ( structuur) maar ik zie dat rogge beter zal zijn... Ga het nog eens een jaar proberen....
Per m² zitten duidenden onkruidzaadjes in de grond en die wachten op kieming. Ook onder afgedekte grond. Met de Rogge gaan ze ook kiemen maar zullen spoedig verstikt worden door de Rogge en sommige ook niet, maar die worden dan weer afgemaaid of ondergespit. Als tuinder wordt je in beweging gehouden door de onkruiden. Mijn motto: "Tuinieren is goed voor alle spieren"
Je wordt aangemoedigd door de verschillende seizoenen.
Aan beweging in mijn tuin heb ik geen probleem..... mijn tuin is groot genoeg om elke dag een uur of 5 in te werken en dan nog achter te lopen... ik gebruik geen enkel vergif dus alles gaat met de hand af en toe zoek ik een " makkelijke" optie.....
Heb op een leeg stuk grond ook snijrogge gezaaid, wel omgespit, had ik geweten dat dit niet hoefde....................er stond wel wat klein onkruid op.
Waar ik het zaad kocht zei men om 1 kilo per 20M² te gebruiken.
Kreeg nog de rest uit de zak mee en heb 2.4 kilo op 40 M² gebruikt, kan het kwaad dat ik dan teveel heb gebruikt volgens Jo zijn 3 kilo per 10M² ?
Op de andere grond staan nog groenten die geoogst moeten worden.
Tot wanneer kan je dan nog rogge zaaien als uiterste datum?