Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb slechte resultaten met zomer- en herfstbloemkool dus ben ik al jaren geleden overgestapt op de teelt van winterbloemkool die veel oogstzeker is. De planten zaai je vanaf half juni en na het overwinteren in de vollegrond zijn de bloemkolen oogstbaar vanaf eind maart tot eind april in het daaropvolgend jaar. Ik zei oogstzeker maar dat gold dus niet voor de twee afgelopen jaren met hun strenge winters waar slechts een enkele bloemkool bij mij de winter kon overleven. Dit jaar heb ik daarom gezocht naar een zeer vorstbestendige plant. Ik denk hem gevonden te hebben bij zaadhandel VanderWal. Het is de Dalton F1 , een hybride die zelfs strenge vorst schijn te kunnen doorstaan.
De eerste weken van hun bestaan hebben de plantjes bij mij doorgebracht onder insectengaas. Er zijn nu eenmaal beestjes die verzot zijn op de harten van jonge koolplantjes of daar hun eieren leggen waarna hun nazaten de harten wegvreten. Een bloemkoolplant zonder hart betekent onmiddellijk dat je de uiteindelijke bloemkool kunt vergeten.
Naar schatting over een week of twee worden mijn planten uitgeplant in de vollegrond maar ook daar zullen ze dan de eerste weken bescherming krijgen d.m.v. insectengaas.
Heb vorig jaar Dalton F1 gehad (van het vlaamszaadhuis), 4 op 6 waren volgroeid en zijn geoogst. Ben niet zo'n fan van bloemkool, dus moet nog even kijken of ze dit jaar weer in de tuin komen. Moestuin
ik teel ook alleen nog winterbloemkool,, maar in plaats van in de volle grond plant ik deze eerst in 2l-bloempotten,, als mijn tomaten uit de serre zijn worden deze dan in de serre geplant om niet verwarmd de winter door te gaan,, doorgaans heb ik vanaf eind maart begin april bloemkolen zodat de serre terug leeg is voor de tomaten enz; ik zaai 'Walcheren winter' worden half juli gezaaid
Om het verschil in smaak te proeven zou je ze naast elkaar moeten kunnen proberen en dat gaat nu eenmaal niet. Maar een bloemkooltje van je eigen grond kan alleen maar goed proeven toch ? In een periode dat er nog maar weinig groenten van de vollegrond beschikbaar zijn is dit een zeer welkome plant. Je bent in maart/april immers aangewezen op de laatste winterwortels, witlof en spruiten bijvoorbeeld.
Ik stelde een gelijkaardige vraag op de markt, toen ik koolplantjes wilde kopen.
Het antwoord was dat het in principe wel gaat, maar dat het niet de moeite loont om kool in een pot te zetten. Daarvoor heeft een koolplant te veel plaats nodig.
Dus heb ik 3 wittekoolplantjes gekocht en ze in de volle grond gezet.
Op de foto hierboven merk ik dat de marktkramer blijkbaar wel gelijk had
Proficiat Frans,het loont zeker wel de moeite om enige maanden geduld te hebben!
Ik heb ook een aantal jaren geleden nog zulke mooie bloemkolen geoogst in het voorjaar,maar toen die paar koude winters gekomen zijn is alles bevroren,het was echt zielig om te zien hoe ze één na één wegrotten toen ze ontdooiden. sedertdien heb ik de moed verloren om deze buiten nog te planten.
grtjs
Ik verloor de twee voorlaatste jaren door de strenge nachtvorsten ook de meeste winterbloemkolen Victor. Dat was de reden om vorig jaar voor een ras te kiezen , Dalton F1 hybride , dat zeer vorstbestendig zou moeten zijn. Afgelopen winter had ook weer de nodige strenge nachtvorst en deze bloemkool heeft inderdaad bewezen goed vorstbestendig te zijn. Ik heb er geen enkele verloren.
Ik heb deze week ook mijn winterbloemkolen geoogst en was zeer tevreden over de opbrengst. Ras weet ik niet meer maar 't zaad komt van de boerenbond en 'k geloof dat ze maar één soort winterbloemkool hebben.