FransNL, ik kan je alleen maar 100% gelijk geven,,
en aan de topic-starter, ook ik heb wel eens mindere opbrengst, maar daaraan kan je al een heel deel aan veranderen door als volgt te handelen: heb je 20 planten nodig, zaai er dan 40 en haak de beste eruit, de rest gaat op de composthoop,, deze geselecteerde planten plant je uit en je zorgt meteen voor de nodige bescherming (gaasdoek, net, of anders) hierdoor schakel je voor 90% mislukking uit, verder is het een kwestie 'in het oog houden' en 'ondervinding',, na 30 jaar moestuinieren en als kleinzoon van een echte ouderwetse landbouwer heb ik ook nog wel eens een mislukking, maar nooit een volledig mislukte oogst,, zie mijn topic 'de moestuin'
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=1&tid=34468
als ik over de expressweg rij en ik zie wat die landbouwers en fruittelers daar allemaal uitspoken met bespuitingen, dan weet ik het wel,, het is wel zo dat je dit overdag niet ziet gebeuren maar 's morgens om 5h als er niemand het ziet
mijn neef is tomatenteler in katelijne-waver (volledig computergestuurd), wat mij betreft smaken die tomaten gewoonweg naar rapen
mijn schoonbroer is medevennoot in een zaaifirma in D..... (doen niets dan planten zaaien voor de proffessionele teelt,, een slazaadje is zo'n 2mm dik (dit is een zaadje omgevn door allerlei fubgiciden, pesticiden en meststoffen), (pillenzaad) deze worden machinaal gezaaid met duizenden per dag,, en het rare is dat die, zonder uitzondering , allemaal gelijktijdig opkomen en allemaal even groot zijn,, iets wat mij nog nooit is gelukt
ik ga in ieder geval gewoon voortdoen zoals ik al jarenlang bezig ben, en zolang ik volledig kan voorzien in eigen behoefte en nog een deel weggeven ben ik dik tevreden
groetjes