menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ongedierte

Ga naar meest recente reactie

Tjoolaere

Tjoolaere

Nog nooit zoveel bladluizen op de onderste kropslabladen gezien als dit jaar, hele kolonies van die zwarte (de harde en langdurige vorst heeft die precies wakker gemaakt). Andere jaren slechts enkele groene te zien, maar nu moet ik wel een netelsapje gebruiken; anders de krop eens spoelen in wat zoutwater maar nu zijn er te veel luizekes.
Ook gezien dat zaailingen van prei aangetast worden door preiworm, maar deze krijgen een dosis pesticide.
Nog slachtoffers zoals ik ?
dinsdag 8 juni 2010 - 19:26
Jorg

Jorg

Voorlopig nog niet meer dan anders. Wel zijn er erg veel lieveheersbeestjes te vinden in mijn tuin (ik zorg dat ze kunnen overwinteren).
Dat netelsapje schijnt trouwens niet te werken, het is vooral het koude water (en de eventuele harde straal) die het hem doen.
dinsdag 8 juni 2010 - 19:38
cetinel

Cetinel

voorlopig enkel ritnaalden in de grond die een aantal van mijn onlangs uitgeplante eikebladsla hebben kapotgemaakt.
verder heb ik vandaag 2 blaadjes met zwarte luizen van mijn kerselaar geplukt(er zullen waarschijnlijk meer zijn)
er zitten ook redelijk wat lieveheersbeestjes in de hof hier...
toch denk ik dat straks na de regen als het weer mooi weer word er mischien een explosie van luizen zal zijn(geen idee waarom ik da denk,maar ik heb zo een gevoel)
dus alles word goed in de gaten gehouden....
woensdag 9 juni 2010 - 00:12
Tjoolaere

Tjoolaere

Heb eens een fotoke gemaakt van een sla plant.
Niettegenstaande een stortbui wijken die beestjes niet.
Bij oogsten eens flink in een emmer water met wat keukenzout dompelen en die zijn er allemaal af, liever zo dan pesticide gebruiken.

Groenten

donderdag 10 juni 2010 - 18:17
Eve

Eve

Ik denk dat Cetinel gelijk gaat hebben.

Amai, Tjoolaere, die sla's die hebben het wel erg zitten. Als ge die kropt nu eens afsnijdt en in gezouten water legt, gaan die beestjes er dan van af?

Eve
donderdag 10 juni 2010 - 21:50
Tjoolaere

Tjoolaere

Dat is nu ook de krop met de grootste aantasting en die blijft staan voor de lieveheersbeestjes en de mieren.
Een keer goed spoelen in wat zoutwater en ze zijn er zo goed als allemaal vanaf. Daarna de krop kuisen voor consumptie en nog eens goed spoelen tot het water helder is. Mocht er nog eentje overgebleven zijn, in uw bord vindt ge die niet terug en kunt ge beschouwen als een stukje extra vlees
Liever dat dan een pesticide restje.
vrijdag 11 juni 2010 - 19:09
Eve

Eve

Goed, dus dat zout werkt dus! Dat had ik namelijk in een kookboek van de jaren vijftig gelezen
Pas op wel met die mieren, he, die eten de luizen niet, ze verdedigen ze juist.

Groot gelijk wat betreft de pesticide!

Eve

vrijdag 11 juni 2010 - 21:20
Tjoolaere

Tjoolaere

Mieren...die beestjes mogen ook wat lekkers hebben. En, en... wanneer de meloenen in bloei komen in de serre dan verzamel ik een klein nestje mieren en laat die ertussen los, ze verzekeren een zeer goede bestuiving.
zaterdag 12 juni 2010 - 11:33
Eve

Eve

He? Da's een goeie!

zaterdag 12 juni 2010 - 15:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).