menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer paprikas niet meer toppen

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Nog een vraagje...nu over paprikaplanten.

Mijn paprika's vertakken en bij elke vertakking hou ik een stengel aan. De ander snoei ik op twee bladeren. Ook haal ik (nog) steeds de vruchtjes/bloemetjes eruit.

Maar wanneer is het moment om de vruchten / bloemen te laten groeien zodat het paprika's kunnen worden?? Na hoeveel vertakkingen? En hoeveel kun je per plant ongeveer gelijktijdig laten groeien (zodat ze voldoende groot kunnen worden)


Benieuwd naar jullie reactie. Hoop dat ik mijn vraag duidelijk genoeg gesteld heb.

Gr
Anja
donderdag 27 mei 2010 - 10:53
verbena46

Verbena46

Haal nooit bloemetjes van de paprika's en snoei ze soms als ze in september
te hoog worden en slechtsin de top hele kleine groen paprika's dragen die niet meer gaan kleuren.
Met snoeien bedoel ik de kop er af!
M'n oogst is altijd zeer goed.

gr verbena
donderdag 27 mei 2010 - 17:53
livarno

Livarno

Hoi Verbena,
Ik heb tot dusver gedaan wat er in de Groente- en Fruit Encyclopedie staat (van Luc Dedeene en Guy de Ridder) nl.

Na een tiental bladeren is er een uitsplitsing in twee scheuten. Deze scheuten zullen na ieder blad opnieuw splitsten. Nu kiest u voor 2 of 3 stengels per plant. ..................... De eerste drie tot vier vruchten worden om een groeikrachtige plant te bekomen verwijderd. De zijscheuten worden getopt tot 1 of twee bladeren. Op die manier houden we een hoofdstengel met korte zijscheutjes.......

Bovenstaande heb ik gedaan en nu zijn de meeste planten toe aan de derde of vierde splitsing.
Bij elke splitsing zie ik een bolletje (vruchtje) in het midden en ook bij de splitsing van de eerste twee bladeren. Er zitten dan 3 dicht bij elkaar. Ik weet niet welke het bloemetje gaat worden en welke de paprika.

Dus ik vraag me af... wanneer laat ik de ´bolletjes´ uitgroeien. Weet mijn vraag niet anders te formuleren.


NB Weet niet of ik het ´citeren´ juist gebruik.
donderdag 27 mei 2010 - 20:26
FransNL

FransNL

Ik doe het exact zo als Verbena . Ik haal nooit bloemetjes weg en laat de planten gewoon hun gang gaan . Pas als het seizoen richting einde gaat haal ik de koppen met hun kansloze bloemetjes en hele kleine paprika's uit de plant omdat dat toch niets meer wordt .

Dat dat goed gaat zie je op onderstaande foto die ik vorig jaar al eens in een eerder topic op dit forum gezet heb.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 27 mei 2010 - 21:29
annemiek123

Annemiek123

hahaha wat een hoop paprika's, mooi gezicht! Zo zie je maar dat je soms ook de natuur gerust haar gang kan laten gaan voor een mooie oogst.
donderdag 27 mei 2010 - 23:22
Jorg

Jorg

Niks aan bovenstaande antwoorden toe te voegen, maar misschien kan Guy, die hier actief is, misschien het een en ander toelichten livarno. De verwijzing is trouwens ook onjuist het is Guy de Kinder in plaats van de Ridder
vrijdag 28 mei 2010 - 09:49
livarno

Livarno

Dat ziet er idd fantastisch uit. Zonde dat ik wel ben gaan toppen.....maar ja... ik doe het voor het eerst he... en heb gewoon het boek gevolgd... Naja...nu maar niks meer aan doen dan... zie wel wat het wordt
vrijdag 28 mei 2010 - 20:07
FransNL

FransNL

Niet zo dramatisch Livarno . De planten beginnen zich nu pas te ontwikkelen dus het zal best wel meevallen als ze in het begin gekortwiekt zijn. Het zou trouwens best kunnen dat sommige rassen wel getopt moeten worden maar daar zou Guy dan meer over kunnen vertellen. En misschien doen we het op onze manier wel helemaal verkeerd volgens de theorie van het paprika kweken. Mijn ervaring geeft in ieder geval aan dat ik van de paprika's die ik zelf kweek , een blok- en een puntpaprika , af moet blijven voor het beste resultaat .
vrijdag 28 mei 2010 - 21:49
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Nog een vraagje...nu over paprikaplanten.

Mijn paprika's vertakken en bij elke vertakking hou ik een stengel aan. De ander snoei ik op twee bladeren. Ook haal ik (nog) steeds de vruchtjes/bloemetjes eruit.

Maar wanneer is het moment om de vruchten / bloemen te laten groeien zodat het paprika's kunnen worden?? Na hoeveel vertakkingen? En hoeveel kun je per plant ongeveer gelijktijdig laten groeien (zodat ze voldoende groot kunnen worden)


Benieuwd naar jullie reactie. Hoop dat ik mijn vraag duidelijk genoeg gesteld heb.

Gr
Anja


Beste Anja

Guy verwittigde mij over dit onderwerp in het forum. De snoei van paprika is niet eenvoudig en is niet altijd aanbevolen, maar kan in veel situaties tot betere resultaten leiden. Wat ook zo in de Groente en Fruit Encylopedie, vanaf 2de druk, vermeld staat.
Los van de bemerkingen van andere tuinliefhebbers hier, die dan ook het snoeien aangaan, probeer ik alvast twee antwoordjes te geven op jouw concrete vragen. In de veronderstelling dat het om grootvruchtige, geblokte paprika's gaat.

Hoeveel bloempjes weghalen?
Je haalt in totaal maximaal vijf bloempjes weg, dit zijn de eerste vijf die je ziet bloeien. Het gaat dus niet over hoeveel vertakkingen, maar gewoon de eerste vijf.
Dit zal dan later beloond worden met een plant die meer energie heeft doordat ze meer bladeren heeft en uiteindelijk meer vruchten draagt, weliswaar ietwat later dan wie geen bloempjes wegneemt, maar wel meer vruchten.
Hoeveel vruchten gelijktijdig laten groeien?
Je laat vanaf dan alle vruchten uitgroeien, de plant zal zichzelf regelen. Op een bepaald moment houdt de plant op met krachtige groei en stopt alle energie in de vruchten. De plant laat dan ook soms bloempjes vallen.

Ben je vroeg en kan je tijdig oogsten, dan zal de plant een hergroei krijgen en nieuwe vruchten maken. Ook het oogsten van groene paprika's kan de groei van nieuwe vruchten stimuleren.

De snoei van paprikaplant bestaat erin de zijscheuten wat in te toppen op twee bladeren minimaal. Nooit zoals bij tomaten, de zijscheuten wegnemen.
Dit is wat gedaan wordt bij de professionele teelt van geblokte paprika. Maar ik probeer daar later nog op terug te komen, want het onderwerp hier gaf mij wel inspiratie voor een (discussie)artikeltje op www.plantaardig.com/groenteninfo, één dezer dagen...
mvg
Luc Dedeene
zaterdag 29 mei 2010 - 09:56
livarno

Livarno

Allen,
Bedankt voor jullie reactie.

Ik begrijp dat het snoeien van paprika's geen 'zwart-wit' verhaal is. Je kunt paprika's snoeien. Afhankelijk van de soort zal dit bij de een wel aanbevelenswaardig zijn en bij de ander niet. Nog wel interressant is om te weten welke soorten je beter wel /niet kan snoeien.

Luc, na jou uitleg is het mij duidelijk hoe je moet snoeien (en wat het voordeel kan zijn). Denk dat ik mss wat teveel bloemetjes verwijderd heb, maar de planten zien er gezond uit en ik heb goede hoop dat ik nog wel wat paprika's kan oogsten dit jaar.

NB Ik zie uit naar je artikel op plantaardig.com

Gr
Anja
zaterdag 29 mei 2010 - 20:20
desmet

Desmet

hoi;

ik heb nog een andere vraag hoe veel planten moe je staan hebben om
goe wa paprika te hebben

dank je bij voorbaat

mvg jo
zondag 6 juni 2010 - 18:11
verbena46

Verbena46

Hallo jo,
het hangt er ook een beetje vanaf hoe groot je kas/tuin is.
zelf heb ik royaal plaats en plant elk jaar 20 rode en 20 gele.(bloeien al)
maar dan heb je ook goe wa!
bv. op de bbq ! kip met papr! en wat in de vriezer!

gr verbena

maandag 7 juni 2010 - 18:39
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).