menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten afrijpen

Ga naar meest recente reactie

Tuinvroeter

Tuinvroeter

Ik heb in mijn plastiek serre trostomaten(gewone), en geente tomaten staan.
Deze zijn volop aan het rijpen ,maar vertonen nog groene vlekken, vooral de niet belichte kant. Maar na het wat narijpen na de pluk blijkt onder die groene vlek een zwarte nerf te zitten, welke je dan moet wegsnijden omdat het een ziekelijke indruk geeft! Wat kan dit zijn? Ook op rijpe vruchten blijven groene vlekken zitten.Graag een oplossing voor dit probleem. Tuingroeten.
dinsdag 21 juli 2009 - 15:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Kun je een foto plaatsen?
dinsdag 21 juli 2009 - 19:33
Tuinvroeter

Tuinvroeter

Ik zal morgen een foto maken van buiten-en binnenkant
dinsdag 21 juli 2009 - 20:06
Tuinvroeter

Tuinvroeter

Het lukt echt niet met de foto door te sturen, blijkbaar te groot(1,29MB). Mag maar 1MB zijn, zal waarschijnlijk daar aan te wijten zijn.
woensdag 22 juli 2009 - 20:00
Thanja

Thanja

Je kunt ze kleiner maken, voordat je ze hier plaatst.

Een tweede mogelijkheid is het uploaden naar ImageShack. In dit topic wordt in woord en beeld uitgelegd hoe je dat kunt doen: http://tuinadvies.be/forum/forum_topic.php?hid=7&sid=17&page=1&tid=24170

Ik ben ook nieuwsgierig naar je foto!

woensdag 22 juli 2009 - 21:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij deze zet ik de foto van bovenstaand probleem hier op de site:[afbeelding verwijderd niet-https]

Zelf denk ik aan virusziekte maar ik moet het voor de zekerheid even nazoeken.
woensdag 22 juli 2009 - 21:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij de beschrijving, die ik vind staat:
Grillige vlekken
Scherp afgetekende vlekken vaak met kringen. Tengevolge van virusaantasting.

Kan het ook Waterziek zijn?
Bruin verkleuring van de vaatbundels in de vruchten. Treedt vooral op bij sterke schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid en wordt bevorderd door stikstofovermaat.
donderdag 23 juli 2009 - 19:25
Tuinvroeter

Tuinvroeter

En als het een virusziekte is, wat kan ik daaraan doen? Met welk produkt kan ik eventueel spuiten?
Wat de temperatuurschommelingen betreft, het heeft hier al verschrikkelijk heet geweest in mijn serre, en daarna heel wat koeler. Dus dat zou ook een invloed kunnen hebben! Maar wat doe je daaraan, als je de serre afdekt wordt het weder meestal somberder, en dan is er weer te weinig licht in de serre!
vrijdag 24 juli 2009 - 18:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Aan virusziekten bij planten kun je niks doen als ze het al hebben.
1e Volgend jaar een ras kiezen dat minder gevoelig is voor virusziekten.
2e Luizen en andere sapzuigende insecten bestrijden.
3e Als je planten ziet, die virusziek zijn kun je die beter verwijderen
4e Met je gereedschap (mes) niet van zieke naar gezonde planten gaan. Eerst mes ontsmetten.
vrijdag 24 juli 2009 - 18:53
Tuinvroeter

Tuinvroeter

En als het een virusziekte is, wat kan ik daaraan doen? Met welk produkt kan ik eventueel spuiten?
Wat de temperatuurschommelingen betreft, het heeft hier al verschrikkelijk heet geweest in mijn serre, en daarna heel wat koeler. Dus dat zou ook een invloed kunnen hebben! Maar wat doe je daaraan, als je de serre afdekt wordt het weder meestal somberder, en dan is er weer te weinig licht in de serre!
vrijdag 24 juli 2009 - 18:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).