Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik zie van die bolletjes op de aarde. Mag ik vragen wat dat is?
En trouwens, ik heb (ben beginneling hiermee en kan niet echt advies geven) voor het eerst dit jaar drie paprika's gezaaid en die zagen er in het begin net zo uit. Maar later werden het mooie plantjes, ik heb ze gewoon in de kamer, ongeveer 20 graden laten staan op de vensterbank.
@ Victor: het is de vergroting + belichting die het zo grof laat lijken. Vanochtend alles nog bestudeerd en het is hele fijne grond, niks meer terug te zien van het grove van de foto.
@ Gerda: Dat is osmocote: een kunstmestje die heel langzaam de voedingsstoffen afbreekt, waardoor zo'n klein plantje nooit teveel voedingsstoffen krijgt. Na ongeveer 6 weken zijn de voedingsstoffen die in de gewone potgrond zit op.
Ik heb meerdere paprikakiempjes, maar deze groeit maar niet door en blijft zoals hij is... Het leek me zo leuk een paarse! Maar goed, als ik dan zie wat er allemaal wel heel erg goed groeit, dan voel ik me weer een vreselijk gelukkig mens!
Die Osmocote is een meststof omhuld met een jasje (coat) en dat laat de voedingstof heel langzaam door (kan wel tot 9 maanden werken, dat ligt aan het soort). Het verhoogt dus nauwelijks het zoutgehalte in de pot en dat voorkomt "verbranding". Hij breekt de voedingsstof dus niet af. Dat gebruik ik ook bij potten, waar de planten wat langer in moeten staan. Zo ook bij tomaten.
Ik zaai altijd in potgrond en dat gaat goed. In stekgrond zit te weinig voedsel voor de jonge planten. Dat is wel goede grond om te stekken, want dan heb je nog geen voedsel nodig, omdat de planten geen wortels hebben en het toch niet op zouden kunnen nemen.
Ik ben inderdaad ook gestopt met het gebruiken van stekgrond, zeker in de perioden dat je nog moet wachten met het uitplanten in de vollegrond en de planten langer met hun wortels in de potjes moeten blijven..
Had overlaatst ook een potje waarvan ik dacht dat er niks meer van uit zou komen maar toen ik iets nieuws wou planten waren de zaden toch ontkiemt. Ook een week of 5/6 overheen gegaan. Moestuin
Misschien voor een enkele soort? Maar ik gebruik het nooit en zaai toch veel. In potgrond zit wel wat voeding maar nooit teveel. Maar koop wel goede potgrond, die aan RHP eisen voldoet. Er is veel verschil in potgrond, maar dat zal met zaai- en stekgrond ook wel zijn. De grond die hierboven afgebeeld staat ziet er op de FOTO raar uit, maar dat kan vertekening zijn.
Ik heb het plantje na zo'n 3 weken in stekgrond laten staan. Toen het plantje nog steeds de twee kiemblaadjes had heb ik het toch verpot in een nieuw potje met gewone potgrond. Vervolgens heeft het plantje weer heel lang niks gedaan. Ondertussen wel wat voeding gegeven (Osmocote) en sinds twee weken is het plantje gaan groeien.
Het gekke is dat op een foto nooit de grond zo wordt afgebeeld, zoals hij daadwerkelijk is.