menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peultjes opgevreten

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi,

Ik heb dit jaar voor het eerst peultjes gezaaid. Eerst binnen, daarna buiten afharden en sinds een week staan ze buiten in de grond.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik kwam gisteren thuis en ontdekte dat er (waarschijnlijk) een konijn zich te goed heeft gedaan aan mijn peulplantjes... Alle toppen zijn er vanaf.

Kan iemand mij vertellen of ik nu beter opnieuw kan zaaien, of dat de plantjes toch nog wel uitlopen vanuit het onderste stukje wat nog staat (ongeveer een centimeter)?

Alvast bedankt!

Gr. Francois
vrijdag 20 maart 2009 - 15:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Het kunnen ook vogels zijn, die dat doen. Je zou er een net of draden over kunnen maken en kijken of ze vertakt weer uit willen lopen.
vrijdag 20 maart 2009 - 16:40
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hier zijn vooral duiven de smulpapen van de peulen en bonen. Ik laat als het kan voorgzaaide plantejs wat groter worden voordat ze in de volle grond gaan. Als er dan een hap van wordt genomen, blijft er nog genoeg over.
vrijdag 20 maart 2009 - 17:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat klopt. Maar deze planten staan er nu eenmaal. Als je nu niks doet, dan houdt men geen planten over.
vrijdag 20 maart 2009 - 19:46
Rita1960

Rita1960

Francois,

ik moet mijn peulen nog zaaien, maar ik doe er altijd direct een net overheen.
Ik heb geen last van konijnen maar meer van houtduiven die ze als lekkernij beschouwen, hetzelfde bij de plantuien en de tuinbonen en sperciebonen. Netje erover en dan heb je er geen last van.

groetjes,

Rita
vrijdag 20 maart 2009 - 20:19
fsachs78

Fsachs78

Duiven genoeg hier, dus dat zal het wel geweest zijn. Ik heb er inmiddels een soort kippegaas overheen. Ik twijfel alleen of ik er niet beter aan doe opnieuw te zaaien...
Hebben jullie de kale plantjes laten staan?
vrijdag 20 maart 2009 - 20:24
Rita1960

Rita1960

Francois,

ik moet ze hier nog zaaien/poten. (Drenthe, Noord Nederland)
Zou ze opnieuw zaaien, 't is nog vroeg genoeg in het voorjaar.....

Of neem de proef eens op de som.. 1/2 opnieuw zaaien en 1/2 aangevreten laten staan en dan kijken wat het beste was..

groetjes,

Rita
vrijdag 20 maart 2009 - 21:12
fsachs78

Fsachs78

Hoi Rita,

Dat laatste ga ik dus doen. Ik had bij het poten van de planten meteen twee nieuwe rijen gezaaid. Nu dus afwachten...

Voor:

Na:

Nu afgedekt:
zaterdag 21 maart 2009 - 16:49
fsachs78

Fsachs78

Even een update:
Ik heb de afgevreten peultjes een tijdje laten staan. Ongeveer de helft kwam niet meer op, de andere helft langzaam toch weer wel. De niet opgekomen peultjes heb ik vervangen door nieuwe.
Daarnaast had ik ook nog twee rijen direct gezaaide peultjes. Die zijn nu twee maal zo groot als de opgevreten peultjes. Toch zitten de eerste bloemetjes nu in de afgevreten peultjes! Op een centimeter of 10 vanaf de grond. De peultjes die veel groter zijn, zie ik nog geen bloemetjes in.

Ik kan nu natuurlijk nog niets zeggen over de totale oogst / hoeveelheden. Maar het lijkt erop dat ik de voorsprong niet verloren ben. De eerst gezaaide peultjes (die afgevreten waren) bloeien nog steeds als eerste.
zondag 3 mei 2009 - 13:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar verwacht geen grote opbrengst. Mijn kleinste doperwten bloeien ook te vroeg. Waardoor het komt? De warme maand april?
zondag 3 mei 2009 - 17:42
Rita1960

Rita1960

'tjee, mijn peultjes staan eerst 5-7 cm boven..

@fsachs,
het blijkt dus -vermoedelijk- juist te zijn dat als de vogels de harten van de planten eruit vreten dat ze niet verder groeien. moeilijk te beoordelen vanaf de zijlijn, maar we zijn met zijn allen weer een stukje wijzer geworden

@Jo, te vroeg gezaaid en toen een groeistilstand gehad door de droogte??

groet'n

Rita
zondag 3 mei 2009 - 21:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zou kunnen. Nu ik ze weer water geef (Het is nog steeds te droog hier) groeien ze weer door.
zondag 3 mei 2009 - 22:09
Rita1960

Rita1960

@ Jo,
't is hier al het derde jaar op rij dat ik in de april maand veel water heb moeten geven wegens te droog. Het 1e jaar kwamen de peulen gewoon niet boven piepen tot dat ik -laat- in de gaten kreeg dat het wel akelig droog bleef. sinds die tijd ben er op verdacht dat de grond redelijk vochtig blijft

grt'n

Rita
zondag 3 mei 2009 - 22:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Mij overkwam dat dit jaar. Ik had ze mooi opgekweekt in een bakje en toen uitgeplant. (geen last van vogels en muizen). Ze groeiden goed, maar opeens stonden ze stil en kwamen in bloei. Toen dacht ik ook: "Jullie hebben dorst". Over het gewas gieten is slecht, dus toen maar tussen de rijen water gegeven en nu groeien ze weer verder. Maar ik had 2 rassen. Markana groeide gewoon door, maar Charmette niet. Daar heb ik me op verkeken. Je leert elk jaar weer bij
maandag 4 mei 2009 - 09:00
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).