Bij mij gaat ook alles de compostfabriek door - 3 en een halve bak in serie
Ook de 'zieke' dingen (bv aardappel en tomatenloof). Als je een beetje actief composteert (dus niet gooi maar op een hoopje en ooit ligt daar wel wat compost onder, maar regelmatig opzetten, omzetten en verhuizen) dan zal dat wel meevallen.
3 en half : een halve bak voor de kippen, en daarna de klassieke drie-na-mekaar. De kippen krijgen meestal eerst alles van de tafel, wat ze overlaten gaat dan in bak 1, waar sowieso alles van de tuin in gaat (de groene bak van diftar wordt al jaren gebruikt om compost in te bewaren)
Ik heb eens ergens gelezen dat die aardappelziekte maar kan overleven naar het volgende seizoen op levend materiaal, op het einde van de compostrit zit er in mijn compost nog weinig levend materiaal van de aardappelfamilie. De schimmel zou sporen kunnen maken maar daarvoor moet hij paren en dat schijnt in onze contreien niet zo vaak voor te komen (het was een ander artikel dan dit
http://cahnrsnews.wsu.edu/reportertools/news/1997/late-blight-1997-08.html maar hier staat toch ongeveer hetzelfde, Amerika heeft (maar niet veel) sporen door paring; wel interessant trouwens dat 'de ziekte' in 1845 voor het eerst werd waargenomen in België voor het over de wereld en dan vooral zoals we weten in Ierland rampzalige gevolgen heeft gekend - dat we de primeur weer hadden wist ik nog niet).
Anderzijds vliegt de ziekte 'toch' zo rijkelijk door de lucht dat je je wel kan afvragen of dat verbranden, afvoeren, begraven van loof echt wel zoveel meer beschermd.("Ah ja als mensen gelijk gij hun loof niet verbranden blijft iedereen er mee zitten" hoor ik sommigen denken
)
Zieke kolen heb ik (nog) niet, daarvoor ben ik misschien nog niet lang genoeg aan het moestuinieren maar ik hoop daar met de combo : compost en wisselteelt zo lang mogelijk van gespaard te mogen blijven. Want ik geloof 'heilig' in die twee.
Ik weet niet of de beroepsteelt wel zoveel compost bij mekaar krijgt (ik weet zelfs niet of ze het wel gebruiken), ik lees dat dat meestal het probleem is voor de groei van sommige bio-boerderijen zeker zij die zoveel mogelijk 'zelf gemaakte' compost willen blijven gebruiken.
Dus als je mijn idee vraagt : maak van dat composteren uw belangrijkste taak in de tuin en dan komt dat allemaal wel goed
Als die composthoop daar een jaar in de weg ligt en je hem met tegenzin eens opentrekt om te zien wat er al klein genoeg is zodat je het kan wegmoffelen onder de grond ... dan zou ik al het 'zieke' materiaal op een andere manier van de hand doen, of die 'compost' gebruiken in de siertuin (als je hem daar wel wil leggen)