menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn wisselteeltschema

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi groentevrienden

Ik heb een hele winter lopen puzzelen (nee hoor, valt wel mee) aan mijn wisselteeltschema. Zou graag van jullie horen wat jullie er van vinden!

Mijn kleine groentetuintje (zie http://www.flickr.com/photos/fsachs78/sets/72157605899904879/ ) heb ik ingedeeld in 8 vakken:

1. Tomaat, paprika, aubergine
2. Peulen (nateelt: sla)
3. Rucola, radijs
4. Knoflook, wortel, ui
5. Aardappelen (nateelt van vroege aardappelen: prei)
6. Bonen (voorteelt: spinazie)
7. Kolen
8. Courgette, sla, spinazie

Ziet iemand nog bezwaren? Als het eenmaal goed is, moet dit schema jaren meegaan toch?
Kan niet wachten tot het allemaal weer gaat beginnen!

Gr. Francois
woensdag 28 januari 2009 - 11:44
Rita1960

Rita1960

Hoi Francois,

Kijk nog even na of nr 1 en nr 8 en dan met name de courgettes wel achter elkaar aan kunnen!

groetjes,

Rita
woensdag 28 januari 2009 - 19:11
Jo1

Jo1

Francois,

Als je prei na de vroege aardappelen gaat zetten zal je meer kans hebben op papiervlekkenziekte. Dit komt omdat de aardappelziekte en de papiervlekkenziekte worden veroorzaakt door dezelfde schimmel. Vooral vanaf september/oktober tot eind februari kan deze schimmel zware schade veroorzaken.
woensdag 28 januari 2009 - 22:20
fsachs78

Fsachs78

@Rita: Ik zie wat je bedoelt als je ze allebei als vruchtgroente ziet... Het zijn echter wel twee verschillende families... Ik kan nergens iets vinden over tomaten, paprika of aubergine na courgette...

Iemand anders daar een idee over?

@Jo1: Bedankt voor de tip! Toch staat in de groente en fruit encyclopedie dat het mogelijk is. Is het wellicht te voorkomen op een of andere manier?

Alvast bedankt!
woensdag 28 januari 2009 - 23:27
Rita1960

Rita1960

Hoi Francois,

Schiet mij net te binnen... zijn tomaten, aardappelen, aubergines en paprika's geen familie van elkaar? (solanumsoorten, nachtschadefamilie)
want dan zou je om de 4 jaar "nachtschadesoorten" gaan telen op hetzelfde stuk.

Misschien dat Jo hier een antwoord op heeft of dit kan.....
ik heb zelf geen tomaten aubergines en paprika's in de moestuin staan.

Rita
donderdag 29 januari 2009 - 17:36
fsachs78

Fsachs78

Ja dat klopt ook, mijn hele wisselteeltschema is gebaseerd op een cyclus van 4 jaar.
Daarnaast zorg ik er voor dat niet na elke 4 jaar dezelfde groente op dat vlak staan, maar pas na 8 jaar.
(Jaar 1: tomaten, jaar 5: aardappels, jaar 9 pas weer tomaten, enz.)
Hoop zo de 'schade' zoveel mogelijk beperkt te houden. Ik heb gewoon te weinig ruimte om een cyclus te hanteren van meer dan 4 jaar...
donderdag 29 januari 2009 - 22:19
Jo1

Jo1

Als je op verse grond begint zal je prei er minder of mogelijk helemaal geen last van hebben, maar het is wel mogelijk. De schimmel van de papiervlekken- en aardappelziekte kan meekomen met het plantgoed en in de grond gaan zitten. Wanneer er dan prei na aardappelen op hetzelfde perceel komt, zijn er dan dus mogelijk al wat sporen aanwezig. Door opspattend water(gieten, regen) komen de sporen op de plant en infecteren hem. Alles hangt natuurlijk ook af van de sterkte van de plant: wanneer deze goed kan doorgroeien en verder gezond is, is de kans op infectie véél kleiner dan wanneer hij er slecht bij staat. Aangezien de prei gezet wordt als tweede teelt zal die waarschijnlijk ook in de winter nog op het land staan. Dan groeit die niet hard meer, ziet harder af, en zeker na een vorstperiode is hij dan érg gevoelig voor infectie. Er is geen enkel ras dat resistent is, maar onderling is er wél verschil in gevoeligheid.
Ik dacht ook dat andere lookachtigen zoals ajuin, bieslook e.d. waardplanten zijn voor de schimmel...
Het eerste jaar zou ik het nog durven doen. Maar indien de aardappelen dan reeds een uitbraak van de ziekte zouden krijgen, zou ik er zeker geen prei achter zetten, laat staan om te overwinteren...

vrijdag 30 januari 2009 - 20:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Het zijn schimmels, die in de eerste naam Phytophtora hebben, maar een verschillende 2e naam hebben en dan hoeft het niet veel met elkaar te maken te hebben. Dit zou dus verder uitgezocht moeten worden. Ik heb wel al het een en ander nagezocht, maar kan echter nergens vinden dat de Phytophtora van de aardappels over gaat op de prei en dan papiervlekkenziekte zou veroorzaken. Waar kan ik dat vinden?
zaterdag 31 januari 2009 - 17:11
fsachs78

Fsachs78

Ik ga het dit jaar gewoon proberen. Mocht het misgaan, dan kan ik altijd nog de prei bij de uien en wortels indelen, heb ik er alleen minder plek voor...

Gr. Francois
zaterdag 31 januari 2009 - 17:13
JovanDreumel

JovanDreumel

Een teeltschema voor 4 jaar voor Solanum soorten is prima en dat heeft dan met het aardappelcystenaaltje te maken, dat aardappelmoeheid veroorzaakt en dat is echt iets anders dan de aardappelziekte.
zaterdag 31 januari 2009 - 17:14
Thanja

Thanja

Francois,

Mijn moestuintje is qua grootte vergelijkbaar met die van jou (als ik dat van de foto's kan inschatten). Ik denk dat je teeltschema wel kan.

Mijn teeltschema is gebaseerd op vijf bedden en een wisselsysteem voor vier jaar. Eens in de drie jaar verhuist het vaste bed een plaatsje op. Tot nu toe nog geen problemen gehad, maar ik heb nog nooit meer dan drie jaar een wisselteeltschema kunnen volgen (ivm verhuizing).

Een leuke bijkomstigheid is dat ik de aubergine, paprika en tomaat in een kleine kas heb staan. Dat scheelt ruimte in de (mini-)moestuin. Kool zou een wisselteelt van minstens 6 jaar moeten hebben. Dat is de reden dat ik geen kolen teel.

Radijs zaai ik overal tussen waar maar plek is. En spinazie doet het bij mij niet in de volle grond. Wel in plantenbakken in de kas (voor- en najaar)

Ik wens je veel succes met je moestuin.

maandag 2 februari 2009 - 18:22
JovanDreumel

JovanDreumel

En maak geen gebruik van gratis boerenkoolplanten of andere koolplanten als je niet 100% zeker weet dat ze knolvoetvrij zijn. Zaai ze liefst zelf. Ooit ben ik erin getrapt en dan duurt het weer jaren voor je tuin weer knolvoetvrij is.
maandag 2 februari 2009 - 18:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).