menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plaag

Ga naar meest recente reactie

bakkie

Bakkie

hallo ik heb de tomatenplaag in mijn serre en heb zo juist naar de boerenbond geweest achter product en er staat wel niet op als dit kwaad kan voor de vruchten ???? weet iemand meer info daar voor


vriendelijke groeten stijn (bakie)
donderdag 24 juli 2008 - 17:07
annd6

Annd6

Stijn,
normaal moet het erop staan hoor, kijk nog eens goed.
De meeste produkten hebben een wachttijd om te oogsten.
Welk produkt heb je gebruikt?
Groetjes
Ann
donderdag 24 juli 2008 - 23:11
lisa

Lisa

ja, stijn normaal moet het erop staan, ook als het slecht is voor het milieu want er zijn producte die echt schadelijk zijn.

groetjes lisa
vrijdag 25 juli 2008 - 00:29
lacegarden

Lacegarden

stond uw produkt in een gesloten glazen kast of zo maar doodgewoon tussen alle andere doosjes op de winkelrekken?
vrijdag 25 juli 2008 - 00:51
bakkie

Bakkie

hallo ik zaleens kijken welk product het is eb het stond gewoon tussen alle abdere producten alvast bedankt voor de reaktie




groetjes bakkie(stijn)
vrijdag 25 juli 2008 - 21:35
bakkie

Bakkie

het is cuprex en ik heb naar de boerenbond geweest en ze zeggen 2 wekken wachten
zaterdag 26 juli 2008 - 11:12
lacegarden

Lacegarden

ik ken dat, dat is een goed middel.
Respecteer zeker de wachttijd, misschien iets langer voor alle veiligheid.
wanneer je de vruchten gaat spoelen doe dit dan met zeer heet water.
SUC6
zondag 27 juli 2008 - 21:35
bakkie

Tekst aangepast

Bakkie

oké dat zal iik zeker doen ik heb nu rode vruchten hangen aan mijn tomaten en ik moet nu 2 weken wachten om ze te plukken hé ? mag ik die zieke bloaderen met bruinen en gele stengels af knippen of moet ik ze latten hangen ?????


vriendelijke groeten stijn (bakkie)
maandag 28 juli 2008 - 10:25
andre

Andre

bakkie.

De zieke bladeren mag je afknippen en niet op de compost gooien

andre
maandag 28 juli 2008 - 10:33
lacegarden

Lacegarden

juist wat André zegt. Wanneer ik bladeren pluk of dieven wegneem dan maak ik de wond onmiddellijk dicht met basaltmeel.
maandag 28 juli 2008 - 19:50
the666bbq

The666bbq

alle blad dat er niet goed uitziet consequent verwijderen bij je dagelijkse controles maar op het dooie gemak. Als er al schimmel opzit wil je dat niet door de serre helpen verspreiden natuurlijk. De meningen over wat je met die bladeren moet doen lopen nogal uiteen. Ik composteer alles in de tuin, tot het laatste sprietje organisch 'afval' en ik reserveer bewust een deel van de compost voor de serre en ik heb nog nooit 'last' gehad. Volgens mij dreigt er veel meer gevaar van 'buiten'. Maar dat zal ook grotendeels liggen aan de manier waarop je composteert. Als je alles passief op een hoop gooit en na twee jaar 'dat bergje maar eens onderfreesd' dan zou ik het zelf ook niet doen. En als je een beetje 'hygiëne' regeltjes toepast in de serre (planten droog houden : voorzichtig watergeven, verluchten, ...) dan is die compost niet de grootste boosdoener mijn gedacht. Ik heb al ervaringen gelezen van compostgekken die de tomatenplanten nog eens overspuiten met hun compostthee en die dat blijven doen. Je zal je perceel (en dat van de buren) nooit 100% schimmelvrij krijgen, en als de plaag alleen maar sterker en groter zou kunnen worden zou dat betekenen dat onze tomaten en aardappelen op termijn alleen nog maar met strenge spuitregimes te telen zouden zijn. Als je ziet van waar ze oorspronkelijk komen is het niet zo moeilijk om te begrijpen dat zij onder die omstandigheden makkelijk vatbaar zijn voor ziektes waaraan zij nogal eens kunnen lijden.
Daarmee zeg ik niet "iedereen doe maar" he maar ik denk dat zij die compost-eren (wekelijks hopen omzetten, vocht controleren, temperatuur al eens opvolgen,...) niet echt bang hebben om dit materiaal te verwerken. Mijn buitentomaten hebben het dit jaar (zonder spuiten, zonder overkapping,..) ook niet echt gehaald maar nogmaals, dat neem ik hen met dit weer ook niet kwalijk - zelfs in de serre staan ze een beetje tegen hun goesting te koukleumen dit jaar.

misschien dat ik nu wel een leuke discussie op gang trek
maandag 4 augustus 2008 - 12:15
bakkie

Bakkie

hallo, danku voor de info
maandag 4 augustus 2008 - 18:19
lacegarden

Lacegarden

je hebt deels gelijk(volgens mijn bescheiden mening).
Wat de buitentomaten aangaat: daar heb ik al heel veel planten weggedaan: plaag.
Maar die gaan bij ons in een grote zak en die gaan naar het containerpark.
Ik heb dit jaar 2 maal zeer vroeg met een zacht middel preventief gespoten.In de serres is het prima. Alles wordt dagelijks nagezien en wij verwijderen bladeren.
Maar ik zal nooit of nooit een plant of bladeren van een tomatenplant die plaag heeft op onze compost doen. Waarschijnlijk ben ik démodée?
maandag 4 augustus 2008 - 20:10
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

Wel, blijkbaar hadden we tot in de jaren '70 geluk, toen hadden we enkel de A1 variant van de schimmel en die overleefde de winter niet (had levend plantenmateriaal nodig van de aardappelgroep om te overleven). Toen zijn er nogal wat aardappelen van buiten Europa binnengekomen en daar hebben we gratis en voor niks A2 bij gekregen. Op zich nog geen probleem, tot A1 en A2 de liefde bedrijven want daaruit komen dan oosporen die wel de winter kunnen overleven, hun velleke is zelfs geschikt om enkele jaren in de grond te overleven. Spreek ik mezelf nu niet tegen ? Nie echt, blijkbaar hebben ze in Engeland toch nog niet zoveel van die schimmelsex opgemerkt. Als je daarnaast het stapeltje argumenten legt dat je toch nooit je perceel 100% zuiver krijgt (je vergeet altijd wel de allerlaatste aardappel te rooien, er valt altijd al wel eens een tomaat op de grond, ...), dat je dan ook nog eens al je buren zover moet krijgen om alles minstens zo zuiver te doen, dat je bij het verplaatsen van die zieke planten al wel wat schimmelpluis helpt verhuizen, de sporen jaren kunnen overleven in de grond,... dan lijkt me dat we toch altijd aangewezen zullen zijn op preventie in de ruimste zin van het woord : op zoek gaan naar resistente rassen, planten droog houden (luchten, niet spatten bij gieten, ziekte niet helpen overdragen bij onderhoud,...) tot soms extra spuiten. Goed verwerkte thuiscompost is niet meer en niet minder dan het zwarte goud, ik blijf de kriebels krijgen van de compost van de compostbedrijven (gft compost nog meer dan groencompost) ook al blijf ik extra compost aanvoeren (want we hebben toch altijd te weinig, niet ?). Ik denk dus dat het risico dat ik neem 'bescheiden' is, maar daar komen dan wel alle voorzorgsmaatregelen bij : niet lui-composteren, niet te lui in de serre Maar als het regent in de serre, dan kan ik mijn planten ook niet droog houden he. Maar de deuren van de serre gaan praktisch nooit dicht en sinds ik dat doe scheelt het enorm in het optreden van de ziekte.

Buiten was er dit seizoen weer weinig aan te doen vrees ik. Akkoord ik zie in sommige tuinen nog wel wat tomaten buiten staan in 'blakende gezondheid' maar ik weet ook hoe vaak de spuit daar voorbij komt en ik heb voor mezelf besloten om het niet op die manier te doen. Ze doen me geen plezier met tomaten van die planten

Ik maak me meer zorgen om de kleur van mijn tomaten dit jaar
dinsdag 5 augustus 2008 - 10:41
lacegarden

Lacegarden

akkoord. Maar ik zou toch liever terug de oude methodes van voeger hebben(erg hé als je conservatief bent).
Ons aardappelloof, tomatenbladeren gewoon verbranden. Schimmels gaan weg door verbranden.
Ik heb hier vroeger reeds geschreven dat bij ons zelfs met onweer de serres niet dicht gaan. Onlangs was Angelo bij ons voor een video reportage in onze serre, wel we kregen zelfs de deur al niet meer toe. Die staat winter er zomer open.
Wij hebben dit jaar iedere dag bij onze buurman altijd het aardappelloof onmiddellijk in zakken gedaan en alles persoonlijk naar het containerpark gebracht.
En compost ergens kopen hebben wij 1 keer gedaan. Het was de eerste maar ook de laatste keer.
Ik weet dat ik hier ooit eens een woordenwisseling gehad heb met iemand over die compost.
Waarom zou je hoofdpijn krijgen omdat je tomaten niet kleuren? Het is nog vroeg, misschien zijn het wel late soorten.
Wij hebben dit jaar een uitzonderlijke oogst.
dinsdag 5 augustus 2008 - 13:00
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

Ik geloof je hoor Rita, maar ik kan voor mezelf de moeite niet meer doen. Ik weet al niet meer welke groene bak ik eigenlijk met diftar mag meegeven (ik heb drie van die containers hier staan, twee heb ik mogen houden van de tijd voor diftar, de derde is gechipped, en ze dienen alledrie vooral om water op te slagen).
Ik heb er trouwens het raden naar wat mijn buren doen met hun zieke afval; en aangezien die schimmel nogal ver kan dragen ... ik denk dat het een beetje dweilen blijft met de kraan open. Mijn hangende tomaten hangen in emmers twee meter boven de grond, kregen volledig nieuwe grond en zijn toch ook zien geworden dus het zal zeker niet alleen aankomen op wat er in de grond zit van schimmels en sporen. Maar voorkomen is uiteraard beter dan genezen en dan ben je met verwijderen misschien nog een ietsje veiliger. Zoals ik zei : ik zou het de mensen voor wie composteren betekent : "alles op een hoop gooien achter in de tuin om na twee jaar vast te stellen dat daar nog altijd een hoop ligt (te stinken)" ook niet aanraden om ziek materiaal erbij te gooien (maar ik weet uit lange ervaring in de tomatenliefhebberij dat jij niet zo iemand bent )

en ik was door omstandigheden wat later dan gewoonlijk dit jaar ... vandaar, bij de 42 soorten die in de serre staan zit een beetje vanalles van siberian early tot ...
dinsdag 5 augustus 2008 - 14:20
Markie

Markie

Rita,
wat was het probleem met die gekochte compost?
Bij ons is de voornaamste kritiek dat daar veel te veel hakselhout inzit,
als we beginnen zeven hebben we op 2 emmers compost 1 emmer hakselhout...
dinsdag 5 augustus 2008 - 19:38
lacegarden

Lacegarden

bij ons zat er zo veel vuil in:
afval van glas-plastiek-vijzen-nagels-een schaar-alles en nog wat
en op de koop toe nog een condoom, ;
Mijn man heeft 3 grote bakken laten maken , daar maken wij nu zelf alle compost, met regelmatig omdraaien, T) en vochtigheid checken
die gekochte compost heeft hij allemaal moeten zeven, hij had toen op een soort houten kader een bedressort gelegd(zo een soort vlechtwerk) en daar alles per kruiwagen goed gezeefd.
Het seizoen na de aankoop van die compost krioelde de tuin van datura's, en alle mogelijke planten die ik absoluut niet wilde hebben.
dinsdag 5 augustus 2008 - 23:38
the666bbq

The666bbq

daarom dat ik hoogstens groen compost binnenlaat - daar zit meestal geen huishoudelijke rommel in, wat de mensen in hun gft durven duwen is verschrikkelijk (al ga ik niet beweren dat er nooit eens iets ongewenst in mijn eigen compostfabriekje sukkelt maar toch niet in die mate, en dat afval geraakt nooit voorbij bak 1 )
op de site van Vlaco kan je meestal zien wat voor compost de compostboer van de streek verwerkt. Maar de geur en het gevoel alleen al, waar is die heerlijke bosgeur ?

welke twee produkten gebruik je dan Rita, ik denk dat je op het tomatenforum (waar is de tijd) wel eens bordeause pap hebt vernoemd (kopersulfaat) wat is het andere produkt/werkende stof ? Misschien dat ik volgend jaar toch ook wat preventief ga nevelen; het zal in elk geval iets ontspannender de serre betreden zijn, 't is niet dat we in mei een aantal plantjes kopen he van in maart intensief verzorgen daar mag toch een ontspannen oogst tegenover staan...
woensdag 6 augustus 2008 - 09:05
lacegarden

Lacegarden

Ik koop altijd bij Aveve Dendermonde. Die man vertrouw ik 100 % qua bestrijdingsmiddelen. Hij weet dat zeer moeilijk ben op gebied van alles wat chemisch is.
Ik ga morgen in de garage gaan kijken welk middel gebruikt werd. Mijn man doet dat, ik nooit. Ik ga ze wel kopen maar weet reeds lang de naam niet meer.
Bordelaise pap gebruiken wij niet meer. Ik had reeds ondervonden dat je daar bij iedere regenbui opnieuw een sproeibeurt van moest toedienen. Uiteindelijk als je de som maakt van de beurten kom je ook tot een hoog gehalte van koper in het lichaam.
Ik heb eigenlijk wel schrik voor de komende dagen voor de hagel en het onweer.
woensdag 6 augustus 2008 - 22:17
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).