Hallo,
Een goede indeling i.v.m. ziektes, plagen en compostbehoefte is als volgt:
1. Peulgewassen (Vlinderbloemigen) geen compost
2. Koolgewassen (Kruisbloemigen) veel compost
3. Bladgewassen gewoon compost
4. Vruchtgewassen beetje compost
5. Wortel- knol en uigewassen geen compost
6. Aardappelen en tomaten (Nachtschade) weinig compost
Je ziet dat in het vak ná de peulgewassen die géén compost vragen een vak is met koolgewassen die véél compost vragen.
In het vak ná de koolgewassen is een vak met bladgewassen die een normale compostbehoefte hebben.
Daarna een vak met een beetje compostbehoefte.
Daarna een vak met geen compostbehoefte.
Daarna een vak met weinig compostbehoefte.
Zo weet je precies welk vak en hoeveel je moet aanvullen met compost.
De grond raakt zo niet uitgeput en tegelijkertijd is er nooit een teveel aan compost.
Ook zie je dat de aardappelen die véél stikstof nodig hebben, het jaar erop op de plek staan van de peulvruchten die géén stikstof uit de grond halen, omdat ze die zelf produceren.
Bladgewassen hebben overigens een korte wisselteeltcyclus van 2 jaar en deze zijn dus prima te combineren (als voor- en nateelt) met andere groenten.
Spinazie heeft een grote kalkbehoefte!
En zo hebben meerdere gewassen hun eigen specifieke behoeftes, maar die ken ik (nog) niet.
Op de pagina's http://biotuin.netfirms.com/plant.combi.html en op http://biotuin.netfirms.com/Mengkultuur.html vind je nog goede en slecht plantcombinaties.
Ik zet dit soort webpagina's altijd onder bij mijn favorieten in mijn 'De Moestuin".
Dan ik ik het altijd weer snel terug vinden en als ik er uiteindelijk niets meer mee doe, dan pas verwijder ik ze weer.
Het scheelt een hoop zoekwerk naar iedere keer weer dezelfde dingen op internet.
Informatie die ik zéker ga gebuiken print ik direct uit of ik selecteer het en kopieëer het naar mijn Worddocument 'De Moestuin".
Zo ben ik bezig een eigen moestuingids waar alleen informatie in komt te staan over alles wat ik ook daadwerkelijk in mijn tuin heb staan.
Dus géén overbodige informatie waar ik iedere keer doorheen moet lezen voordat ik bij de juiste informatie kom!
Veel plezier alvast met bovenstaande informatie.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Groeten, I Rose