Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
Ik had mezelf zo'n kweekkastje aangeschaft voor binnen, en had heel wat voorgezaaid om nadien in de moestuin uit te planten: sla, calendula, oostindische kers... Nu merk ik dat die zaailing wel goed kiemen, maar ondertussen superhoog zijn geworden. Sommigen vallen om, en ik zie enkele nog maar de kiemblaadjes.... Wat kan ik hier nog mee doen? Ik dacht om ze dieper uit te planten? Of gaan ze dan wegrotten? En vooral: hoe komt dit? Ik heb toch voldoende licht voorzien (veranda en vensterbank), maar ze stonden vaak ook wel warm. Ligt het aan de warmte?
Groetjes,
Anke
Heb je je afdekking erover laten staan toen de zaailingen kwamen piepen? Ik denk dat je de afdekking er moet afnemen wanneer de zaailingen bovenkomen. Te warm staan kan ook een reden zijn denk ik, iemand anders meer ervaring hiermee? Het is bij mij ook de eerste keer dat ik zelf vanalles zaai.
Ik zou onmiddellijk als de plantjes boven de grond komen de kap van uw miniserre wegnemen. Het probleem van langgerekte dunne kiemplantjes (fileren) ontstaat vooral door te weinig licht. Ik heb de ervaring dat mijn kiemplanten in de veranda, zelfs al staan ze tegen het venster, toch nog gaan rekken. Als ik ze tijdig in de serre kan plaatsen is dit niet het geval en krijg je stevige planten. Uw langgerekte plantjes kun je bij het inpotten gerust zo diep zetten dat de kiemblaadjes nog net boven de grond komen. Normaal wordt ingepot als het plantje vier blaadjes heeft (inclusief kiemblaadjes)
het fileren is wat de combinatie van beide : de warmte en het wat mindere licht waardoor de stofwisseling wat hoger is EN ze op zoek gaan naar het licht, daarom haal je ze best uit de verwarmde kweekbak zodra ze gekiemd zijn maar dat is afhankelijk van de techniek niet altijd even makkelijk (er zijn er die rechtstreeks in de kweekbak zaaien, er zijn er die de zaadjes elk afzonderlijk in een potje zaaien en alles daar tussenin)